H εκπαιδευτική πρόοδος των μαθητών εξαρτάται άμεσα από το αν οι μαθητές είναι σε θέση να μάθουν, ανεξάρτητα από το σύστημα εκπαίδευσης, από το ίδιο το σχολείο και τις δομές του. Τα προβλήματα υγείας παίζουν σημαντικό ρόλο στην ικανότητα των μαθητών για μάθηση[1]. Οι παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων μπορούν να βελτιώσουν τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα και φυσικά την υγεία των μαθητών. Οι υγιέστεροι μαθητές είναι καλύτεροι μαθητές[2].
Πρόσφατες έρευνες συνδέουν την ανάπτυξη του παιδιού με πιθανά προβλήματα υγείας και με την εκπαιδευτική διαδικασία. Υπάρχουν σίγουρα ημέρες που όλοι θα θέλαμε να έχουμε ένα πιο χαλαρό πρόγραμμα. Την ίδια επιθυμία έχουν αρκετές φορές και τα παιδιά, μόνο που αυτή αφορά το σχολείο. Έτσι, γκρινιάζουν και εκλιπαρούν τους γονείς να μείνουν σπίτι για να κάνουν οτιδήποτε, αρκεί να γλιτώσουν το σχολικό πρόγραμμα. Το ερώτημα όμως είναι, πώς επηρεάζονται τα παιδιά από τις συχνές απουσίες και γιατί θεωρείται σημαντική η τακτική προσέλευση στο σχολείο;
Έρευνες δείχνουν πως οι μαθητές που χάνουν ημέρες, εβδομάδες ή και μήνες ενός σχολικού έτους, θα δυσκολευτούν να καλύψουν τα μαθησιακά κενά που θα προκύψουν από τις απουσίες, καθώς επίσης και να φτάσουν το μαθησιακό επίπεδο των συμμαθητών τους[3]. Ερευνητές τονίζουν πως αν το παιδί δεν παρακολουθεί σε τακτική βάση το σχολικό πρόγραμμα, ιδιαίτερα τα πρώτα χρόνια του σχολείου, θα υπολείπεται στην εκμάθηση βασικών δεξιοτήτων.[4] Επίσης, έχει βρεθεί πως από τη μη τακτική παρακολούθηση του σχολικού προγράμματος επηρεάζεται αρνητικά η μαθησιακή διαδικασία αλλά και η συμπεριφορά των παιδιών, τα οποία έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν αντικοινωνική συμπεριφορά[5].
Η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας ορίζει ως σχολείο που προάγει την υγεία «αυτό που αποτελεί ένα υγιές περιβάλλον για τη ζωή, τη μάθηση και την εργασία και που ενισχύει διαρκώς τις ικανότητες των παιδιών». Επίσης, η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής ορίζει «ως υγιές σχολικό περιβάλλον αυτό που προστατεύει τους μαθητές και το προσωπικό έναντι ασθενειών, προωθεί δράσεις και υιοθετεί διαδικασίες για την πρόληψη και τη στάση έναντι γνωστών παραγόντων κινδύνου που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μελλοντικές ασθένειες».
Το σχολείο είναι η πύλη εισόδου των παιδιών στην κοινωνική ζωή και επομένως θα πρέπει να φιλοξενήσει τα παιδιά με τις καλύτερες συνθήκες ασφάλειας, υγιεινής και ευημερίας. Επίσης, είναι ο τόπος όπου οι μαθητές εξελίσσονται. Όταν όμως αρρωσταίνουν και απουσιάζουν, η διαδικασία αυτή παρεμποδίζεται. Επομένως, το σχολείο θα πρέπει να εξασφαλίζει τις συνθήκες που θα επιτρέπουν την απρόσκοπτη και συνεχή παρουσία των παιδιών, μειώνοντας τους κινδύνους να «κολλήσουν» κάποια αρρώστια[6]. Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Ο καθαρισμός και απολύμανση με πιστοποιημένα απολυμαντικά όπως η χλωρίνη, διασφαλίζουν την υγιεινή των χώρων και του εξοπλισμού και πρέπει να διενεργούνται καθημερινά στις εγκαταστάσεις του σχολείου.
Με τον τρόπο αυτό οι γονείς θα είναι ήσυχοι ότι τα παιδιά τους βρίσκονται τις περισσότερες ώρες τις ημέρας σε ένα περιβάλλον που τους παρέχει ασφάλεια και είναι υγιεινό.
Πηγές
[1] Centers for Disease Control and Prevention. Student Health and Academic Achievement Web site. http://www. cdc.gov/healthyyouth/health_and_academics/index.htm. Accessed February 28, 2014.
[2] Basch CE. Healthier Students Are Better Learners: A Missing Link in Efforts to Close the Achievement Gap. New York: New York. Columbia University; 2010. http:// www.equitycampaign.org/i/a/document/12557_ EquityMattersVol6_Web03082010.pdf. Accessed February 26, 2014.
[3] McKenzie, FD, Richmond, JB. Linking health and learning: An overview of coordinated school health programs. In: Marx E, Wooley SF, Northrop D, eds. Health is Academic: A Guide to Coordinated School Health Programs. New York, NY: Teachers College Press; 1998.
[4] Arthur, M.W., E.C. Brown and J.S. Briney. July 2006. Multilevel Examination of the Relationships Between Risk/Protective Factors and Academic Test Scores. Social Development Research Group, School of Social Work, University of Washington. www1.dshs.wa.gov/pdf/hrsa/dasa/ResearchReports/MERRPFATS0706.pdf (accessed April 7, 2009).
[5] The Connection Between Missing School and Health:A Review of Chronic Absenteeism and Student Health in Oregon, October 2014, Tia Henderson, Caitlin Hill, Kerry Norton Upstream Public Health
[6] Fiscella, K. and H. Kitzman. 2009. Disparities in academic achievement and health: the intersection of child education and health policy. Pediatrics 123:1073–80.